خرید، فروش و بازاریابی فایل های قابل دانلود. مرجع بزرگ دانلود پاورپوینت، جزوه درسی و انواع فایل های دانلودی نفیس فایل فروشگاه ساز رایگان فایل با قابلیت فروشگاه فایل و خرید و فروش فایل و محصولات دانلودی همراه با سیستم همکاری در فروش فایل است.
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: docx تعداد صفحات: 55 حجم فایل: 640 قیمت: 7000 تومان
بخشی از متن: فهرست
مقدمه. 4 فرم ساختمان در رابطه با اقلیم : 4 انواع ساختمان.. 4 فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک : 4 بافت روستایی : 5 اقلیم گرم و خشک : 7 اقلیم سرد: 8 انسان، طبیعت: 8 معماری.. 10 گنبد در اقلیم گرم و خشک.... 10 نوع مصالح : 11 ساختمان های گلی : 11 ساختمان های خشتی : 12 ساختمان و انواع آن.. 14 انواع ساختمان.. 15 انواع ساختمان از لحاظ مصالح مصرفی.. 15 ساختمانهای بتنی.. 15 ساختمانهای فلزی.. 15 ساختمانهای آجری.. 15 ساختمانهای خشتی و گلی.. 16 ساختمانهای چوبی.. 16 ساختمانهای ترکیبی.. 16 نقش کلافهای افقی در مقاومسازی لرزهای ساختمانهای آجری.. 16 مقاوم سازی ساختمانهای آجری غیرمسلح موجود. 17 اقلیم های ایران.. 18 طراحی اقلیمی.. 18 اصول طراحی اقلیمی.. 18 موقعیت ساختمان در پلان.. 19 منطقه معتدل و مرطوب... 20 منطقه گرم و خشک.... 22 منطقۀ گرم و مرطوب... 22 منطقۀ سرد. 25 مصالح ساختمانی.. 26 منطقه معتدل و مرطوب... 26 منطقه گرم و خشک.... 26 منطقه گرم و مرطوب... 27 منطقه سرد. 28 شکل بنا و تعادل حرارتی : 35 شکل بنا و برف و باران : 37 شکل بنا و باد : 37 تاثیر اقلیم در ساختمان سازی و انواع ساختمان.. 39 اقلیم در ساختمان.. 40 فرم ساختمان در رابطه با اقلیم : 40 فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک : 41 بافت روستایی : 41 طارمه. 43 شنا سیل : 43 تقسیمات اقلیمی در ایران.. 44 مصالح بومی در ساختمان های مناطق معتدل و مرطوب... 44 اقلیم سرد و کوهستانی.. 45 مصالح بومی در ساختمان های مناطق سرد و کوهستانی.. 45 اقلیم گرم و مرطوب... 46 مصالح بومی مناطق گرم و مرطوب... 46 وابستگی شکل ساختمان به اقلیم.. 48 جهت گیری مناسب ساختمان.. 49 مدل سازی ساختمان مورد نظر. 51 نتیجه گیری.. 52 مراجع.. 53
مقدمه
ساختِمان سازهای است که برای سکونت و به عنوان سرپناه یا برای کار ساخته میشود که محیط را به دو بخش بیرون و درون تقسیم میکند. ساختمانهایی که از نظر بلندا از اندازه مشخصی بلندتر باشند ساختمانهای بلندمرتبه گفته میشود. در ایران ساختمان بلندمرتبه طبق مصوبه سال ۱۳۷۷ شورای عالی شهرسازی و معماری به ساختمانهای بالاتر از شش طبقه گفته میشود.
ساختمانهای بسیار بلند نیز اصطلاحاً آسمانخراش یا برج نامیده میشوند.به ساختمانهای بزرگ و باارزش قدیمی بیشتر عِمارَت گفته میشود.
انواع ساختمان
در معنای کلی هر سازهای را میتوان ساختمان نامید، در اینجا منظور از ساختمان بناهای ساخته شده با مصالح بنایی (آهن، سیمان، گچ، آجر و ...) میباشد.
اصولا ساختمان را از لحاظ مصالح مصرفی و نوع کاربرد آن میتوان به دو دسته تقسیم نمود. در تاریخ طبیعی قانونی وجود دارد که می گوید فقط انواع و گونه هایی می توانند به حیاط خود ادامه دهند که بتوانند با محیط خود هماهنگی ایجاد کنند و با مصالح خود جور درآمده و با تمام نیروهای داخلی و خارجی که روبرو هستند سازگار باشند. بررسی شکل گیاهان در مناطق اقلیمی مختلف، شباهتی را بین شکل گیاهان و ساختمانهای آن مناطق آشکار می سازد. عوامل اقلیمی در شکل گیری موجودات واقعیتی شناخته شده است.
این تشابه به دلیل آن است که عوامل که در شکل دادن به گیاه تأثیر دارند در شکل دادن به محیط انسانی نیز می توانند به همان اندازه مؤثر باشند.
فرم ساختمان در اقلیم گرم و خشک :
در رابطه با شرایط زمستان این مناطق، فرم ساختمان در طول محور شرقی – غربی گسترش یابد، اما شرایط تابستانی حکم بر فشردگی ساختمان نموده و داشتن فرمی مکعب شکل را ضروری می نماید. در هر صورت با بریدن قسمتی از این مکعب و پر نمودن حفره ایجاد شده با سایه (سایه دیوار، درخت، پیچیک و ...) و هوای خنک شده بوسیله تبخیر آب سطح چمن، برگ درختان، حوض و فواره می توان اقلیم نسبتاً مطلوبی در ساختمان ایجاد نمود، در اطراف این باغچه داخلی، پلان ساختمان می تواند آزاد باشد. بدین ترتیب پلان کلی ساختمان در این مناطق به طرف داخل معطوف می گردد.
به طور کلی مشکلات فراوانی جهت هماهنگ کردن بیشتر ساختمان با اقلیم و جغرافیای منطقه وجود داشته که معماری سنتی ما در اثر تجربه به چند هزار ساله، راه حلهای منطقی برای یک زندگی دلپذیر در این مناطق فراهم نموده است.
بافت روستایی :
شکل پذیری بافت روستایی و تطبیق شرایط زندگی، عوامل طبیعی و همچنین استفاده از این عوامل در شرایط بسیار نامساعد آب و هوایی در این مناطق قابل توجه است. به جرأت می توان بیان نمود که یکی از دستاوردهای بسیار مهم معماری سنتی ما در همین تطبیق و فراهم نمودن محیط مناسب زندگی در این مناطق خشک و بی آب و علف است.
کلیات یک بافت روستایی به قرار زیر است :
الف) بافت بسیار متراکم ب) فضای کاملاً محصور ج) کوچه باریک و نامنظم و بعضاً پوشیده باطاق د) ساختمانهای متصل به هم
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: docx تعداد صفحات: 75 حجم فایل: 844 قیمت: 7000 تومان
بخشی از متن: فهرست
مقدمه. 5 انواع آجرهای ساختمانی. 6 آجر ماشینی. 7 آجر سفالی. 8 آجر جوش... 9 آجر معمولی : 9 آجر توخالی. 10 آجر مهری.. 11 آجر تراش... 12 آجر آبساب.. 12 استودیو معماری ... 14 انواع آجر. 14 آجر قزاقی. 16 آجر های قدیمی. 16 آجر لعابی. 17 آجر نسوز. 17 آجر سیمانی. 18 کاربرد آجر در معماری داخلی. 18 تاریخچه. 22 تاریخچه پیدایش آجر در آثار ایران. 23 هنر آجرکاری دوره ایلخانی. 23 هنر آجرکاری دوره تیموری.. 24 هنر آجرکاری دوره صفویه. 24 هنر آجرکاری دوره افشاریه و زندیه. 25 هنر آجر کاری دوره قاجاریه. 26 طبقهبندی آجرها 27 طبقهبندی از لحاظ جنس... 27 آجر نسوز. 28 آجر نسوز آلومینیومی. 28 آجر نسوز سیلیسی. 28 آجرهای نسوز ویژه. 28 آجر نسوز اکسید کروم - کوروندوم. 28 آجر نسوز زیرکونیوم. 29 آجر نسوز اکسید کروم. 29 آجر نسوز قلیایی. 29 آجر جوش... 29 آجر لعابی. 30 آجرپزی.. 30 مراحل پخت آجر. 30 انواع کورههای آجر پزی.. 31 کوره چاهی. 31 کورههای سنتی ایران. 32 انواع آجر به ترتیب قرار گرفتن نسبت به آتش در کوره. 32 کوره هوفمان. 32 کاربرد انواع آجرها 32 آجر جوش... 32 آجر پخته. 33 آجر خام پخته. 33 معماری صخرهای.. 34 بکار بردن آجر به عنوان عمدهترین مصالح در کار ساختمان. 34 دلایل عمده استفاده از آجر در فلات ایران. 34 ابعاد آجر. 36 انواع آجر تزئینی. 37 آجر واکوب و آبمال. 37 آجر پیش بر. 37 آجر آبساب.. 38 انواع شیوههای آجر کاری.. 38 زنجاب کردن. 38 قواره بری.. 38 رگ چینی. 39 گل اندازی.. 39 گره سازی.. 39 آجرکاری با آجرهای تزئینی (مهری.. 40 فخرومدین. 40 هشت و گیر. 40 آبشاری.. 41 باد بزنی. 41 معقلی (مخلوط کاشی و آجر. 41 برج خرقان. 41 کبود گنبد. 41 بند کشی در آجر کاری.. 41 آجرچینی یا آجرفرش... 42 هنر آجرکاری دوره ایلخانی. 42 هنر آجرکاری دوره تیموری.. 43 هنر آجرکاری دوره صفویه. 43 هنر آجرکاری دوره افشاریه و زندیه. 44 هنر آجر کاری دوره قاجاریه. 45 آجرها و بلوکها 48 مصارف آجر. 49 تولید آجر رسی. 49 تهیه و آماده نمودن ماده اولیه. 50 پختن آجر. 51 آجر جوش... 51 مشخصات فنی آجرهای رسی. 53 تقسیمات آجر. 57 آجرهای نسوز. 59 آجر سیمانی. 60 آجرهای سیلیسی. 60 آجرهای آلومنییومی. 60 آجرهای نسوز قلیایی. 61 آجرهای نسوز ویژه. 61 آجر اکسید کروم- کوروندوم. 61 آجرهای اکسیدکروم. 61 آجر مقاوم در برابر برش عرضی ناشی از زلزله. 61 توزیع نیروهای زلزله. 62 حالتهای شکست.. 62 شکست دیوارهای برشی. 62 شکست دیوارهای عرضی. 63 دلایل انتخاب این مدل آجر. 63 نتیجه گیری.. 64 کوره سنتی. 64 مقاوم سازی ساختمانهای آجری غیرمسلح موجود. 77 بررسی علل آسیب پذیری ساختمانهای آجری و بتنی در برابرزلزله. 78 منابع. 78
مقدمه
آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بوده است و قدیمیترین مصالح ساختهی دست بشر به شمار میآید. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. آجرهای رسی اولین و فراوان ترین آنها است و قدمتی چند هزار ساله دارد. ابعاد آجر به گونهای است که به راحتی در یکدیگر قفل و بست شده است. این ویژگیها باعث شده که این مصالح به منظور اجرای دهانههای وسیع به صورت قوس، طاق و گنبد، کارایی منحصر به فردی داشته باشد.
آجر به خشتهایی گفته میشود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته میشد (حک میگردید) و به وسیله پختن این خشتها، نوشتهها را بر روی آن پایدار میکردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان میرود انسانهای اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاقهای خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخههای کنار خود میگردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند.
آجر همچنین به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بودهاست. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده میتوان به طاق کسری اشاره کرد.
فرمت فایل دانلودی: .ppt فرمت فایل اصلی: ppt تعداد صفحات: 60 حجم فایل: 30773 قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن: معرفی کامل به همراه نکات عالی و کاربردی تجهیزات برق از روی عکس های با کیفیت بالا برای کسانی که تجهیزات روی شبکه و ترانس و داخل تابلوی برق را نمی شناسند و همچنین برای اساتید و دانشجویان و پیمانکاران برق بسیار مفید و کاربردی است. این فایل هم نکات زیبا دارد و هم عکس اجرایی که در عمل توضیح داده شده است معرفی کامل به همراه نکات عالی و کاربردی تجهیزات برق از روی عکس های با کیفیت بالا برای کسانی که تجهیزات روی شبکه و ترانس و داخل تابلوی برق را نمی شناسند و همچنین برای اساتید و دانشجویان و پیمانکاران برق بسیار مفید و کاربردی است. این فایل هم نکات زیبا دارد و هم عکس اجرایی که در عمل توضیح داده شده است فهرست کلی پایه فشار متوسط ترانس دارای تابلوی برق ترانس دارای تابلو روشنایی تابلو روشنایی روی پایه فشار ضعیف تابلو روشنایی روی پایه فشار متوسط ترانس دارای تابلوی اختصاصی ترانس بدون تابلو کات اوت فیوز(فیوز سرخط) روی شبکه سرکابل خودنگهدار (روی پایه فشار متوسط) سکسیونر پست زمینی
...کات اوت فیوز یکی از وسایلی که در سیستمهای توزیع انرژی الکتریکی برای جداکردن سریع بخشهایی که دچار خطا شدهاند از سایر بخشهای سیستم استفاده میشود کاتاوت فیوز یا فیوز قطعکننده است. ترانسفورماتورهای توزیع غالبا از طریق یک کاتاوت فیوز ...
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 120 حجم فایل: 3357 قیمت: 7000 تومان
بخشی از متن: آجر
آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بودهاست. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده میتوان به طاق کسری اشاره کرد.
مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شدهاست که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود.
به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمانهای مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شدهاند.
آجر به خشتهایی گفته میشود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته میشد (حک میگردید) و به وسیله پختن این خشتها، نوشتهها را بر روی آن پایدار میکردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان میرود انسانهای اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاقهای خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخههای کنار خود میگردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند.
دیوارها یکی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، دیوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاقها عمل می کنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند.علاوه بر این، این ساختار های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین می باشند.
►انواع آجر غیر رسی و اشکال آن ► آجر جوش آجر خاص در صنعت سفال پزی است که در کشورهای صنعتی دارای اهمیت ویزه ای است از این آجر برای نماسازی ساختمان ها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و جز اینها استفاده می شود.
در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمانها مقدور نیست و از اسکلتهای فلزی یا بتنی استفاده میشود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده میشود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار میبرند. ریشهٔ واژهٔ آجُر (که در افغانستان زاو گفته میشود) که در فارسی آجور و آگور هم میگویند نامعلوم است. در زبان اکدی به صورت agurru، در آرامی به صورت اَگّور، در عربی به صورت آجرّ، و در ارمنی باستان به صورت آگور ثبت شده است.
آجر دستی (فشاری) هفت هزار سال است که با دستان هنرمند قشر زحمتکش شکل گرفته ومستحکم کننده وزیبا ساز کاخها، عبادتگاهها، مدرسهها، مسجدها وساختمانها بوده است اما امروزه این صنعت دستی هزاران ساله آخرین نفسهای خود را میکشد در توسعه شهری تهران از کورههای آجر دستی حوالی میدان شوش، جاده ری قدیم و هاشمآباد هیچ اثری بجای نمانده است اما درمحمود آباد هنوز تعداد ۳۰ میل دودکش آجری از کورههای آجردستی که طول بعضی ازآنها تا ۳۰۰ متر میرسد و از سال ۱۳۵۶ برای همیشه خاموش شدهاند هنوزپابرجا است. در اوایل جنگ ایران و عراق هواپیماهای عراق چندباربجای پالایشگاه تهران این دودکشها را هدف قرار دادند. قبل از برقی شدن این کورهها میلههای آجری مرتفع کار تهویه و دودکش را انجام میدادند. تهران با ساختمانهای قدیمی و آثار تاریخی خودهم هویتی سنتی وهم بسیارمدرن دارد؛ شمسالعماره و دارالفنون، کاخ موزهها، مسجدهای تاریخی، ساختمانهای آجری منطقه حسنآباد، سردر باغ ملی، موزه ارتباطات و پست، ساختمان بانک صادرات، ساختمانهای آجری سبک ساسانی/هخامنشیموزه ایران باستان و وزارتخارجه، ساختمان ثبت واسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق و بازار بزرگ، بازارچهها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانهها و مغازهها در بخشهای قدیمی شهر تهران؛ زیبایی و هویت خودرا مدیون همین آجرها هستند.
دست کم ۵۰۰۰ سال است که آجر ساخته شده از خاک رس به کار میرود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بینالنهرین و درهٔ سند در پاکستان به کار بردند.
در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آنها، مخلوط میکردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالبهای مستطیلی میریختند و در آفتاب میپختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمیتوانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست میآید که محکم تر و در برابر هوا مقاومتر است.
پیشینه و ساخت آجر به سالهای باستان میرسد و به موجب مدارک موجود پیدایش و مصرف آجر پیش از تاریخ و هزاران سال قبل از آن بوده است. در ادوار باستان در کنارهٔ رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب میکرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر میشد ترکهایی به وجود میآمد که لای خشک به صورت مکعبهای نامنظم در میآمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینهای در آن روزگار مصرف میشد. قابل توجه میباشد که اجاقهای چادرنشینهایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بودهاند در اثر نفوز آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت و در نتیجه آجر گردیده است. در سالهای بعد همزمان در ساخت برج بابل خشت زدن و پختن آجر به وسیلهٔ بابلیها ابداع شد و به همین دلیل نام آجر که یک واژهٔ بابلی است در اغلب زبانها به همین نام مشهور شده است. پس از این مرحله به وسیلهٔ کلدانیها پخت آجر به تکامل رسید و با پیدایش آجر تحولی در ساختمان بناها که تا آن روزگار خشتی و گلی بودند به وجود آمد. در نتیجه این امر سبب آغاز بناهای مستحکم و آجری گردید. آجرهای اولیه بدون قالب و نظیر بالش ساخته می شده است. در دوره ارزشمند معماری سلجوقی از آجر به عنوان مصالح اصلی برای کلیه بناهایی چون کاروانسراها، آب انبارها، بناهای شاهی، بناهای عمومی، مساجد، برج مقبرهها، میل مقبرهها، میلهای بلند مساجد و مواردی دیگر سبب اسکلت سازی اصولی آنها شده و ضمناً برای نماسازی نیز از آجر به شکل آمود (پوشش جدا از اسکلت) و یا پیوند و ترکیب با استخوان بندی بنا عظمتی از حسن سلیقه و خلاقیت در هنر آجرکاری به وجود آمده است. به طوری که در آثار پراکنده و فراوان کشور در این دوره شاهد هنرآفرینیهای بسیار شگرف در هنر آجرکاری میباشیم. تا جایی که در دو برج خرقان قزوین بیش از سی نوع آجرکاری همراه با طاق نماسازیهای بسیار زیبا و خطهای آجری کوفی برجسته و در مسجد جامع اصفهان نزدیک به ۳۷۵ طاق پوش در انواع گوناگون که قسمت اعظم آن از دوره سلجوقی است. در این دوره ارزشمند معماری شاهد به وجود آمدن زیباترین نقوش در انواع گل چینهای آجری، گره آجری، خطهای کوفی آجری برگردونهٔ میلهای بلند مساجدی چون میل مسجد دامغان با ۲۶متر ارتفاع، میل منار چند وجهی مسجد نائین با حدود ۳۰متر ارتفاع و میل منار ساربان با۴۸متر ارتفاع و بالاخره میل بی همتای مسجد علی که قبلاً میل مسجد سنجریه بوده است با ارتفاعی حدود ۵۲ متر بوده که بعدها بر اثر زلزله قسمتی از سر آن فروریخته و امروزه حدود ۴۲متر ارتفاع دارد.
هنر آجرکاری دوره ایلخانی
در این دوره پوششهای طاقی آجری وارد تحول گسترده از تکنیک و اجرا شده تا جایی که شاهد به وجود آمدن گنبد بسیار چشم گیر و خوش فرم هندسی سلطانیه با قطری حدود ۴۰/۲۵ سانتیمتر و ارتفاع ۵۰متر از سطح زمین در اجرای بسیار استثنایی صندوقهای میباشیم. ساخت این گنبد بر روی بسیاری از گنبد کلیساهای اروپا به خصوص گنبد کلیسای سانتاماریا دلفوره در فلورانس که حدود صدسال بعد از گنبد سلطانیه ساخته شده است اثر مستقیم گذارده است. همچنین در این دوره هنر آجرکاری وارد مرحلهای بسیارجالب از گوشه سازیهای گنبد خانهها در حالت خاص پتکانه، مقرنس شده، آن هم با نقش انواع گلچینهای خفته و راسته و جناقی آجری و یا تلفیق آجر و کاشی زینت بخش این گونه اجراهای شگرف میگردد. از میان آثار فراوان آجری این دوره میتوان به پتکانه سازیهای گلچین دار مسجد ورامین و مسجد کبیر یزد و همچنین کاربرد مقرنسچههای آجری در محراب صفه شاگرد در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. در این زمان شاهد به وجود آمدن نوعی آجرهای مهری کوچک به اندازهٔ کلوک و دو قدی یعنی حدود ۵*۵ و ۵*۱۰سانتیمتر با حک نام جلال الله و نقوش گره میباشیم که در بین رجهای آجر سبب شکل دهی و تزئین استثنایی در آجرکاریهایی چون ازارههای راهرو ارتباطی مسجد
*به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمانهای مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شدهاند. *در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمانها مقدور نیست و از اسکلتهای فلزی یا بتنی استفاده میشود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده میشود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار میبرند
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 77 حجم فایل: 3429 قیمت: 7000 تومان
بخشی از متن: آجر
آجر به عنوان یکی از مصالح ساختمانی از دیرباز مورد استفاده بودهاست. مصرف آجر به عنوان مصالح ساختمانی در ایران سابقه باستانی دارد. از بناهای باستانی مشهوری که در ساخت آن از آجر استفاده شده میتوان به طاق کسری اشاره کرد.
مثال دیگر کف دالان مسجد جامع اصفهان است که به وسیله آجرهایی مفروش شدهاست که در زمان ساسانیان برای ساخت آتشکده بکار رفته بود.
به طور کلی استفاده از آجر در طول تاریخ ایران بسیار گسترده بوده و بناهای بیشماری اعم از آتشکده، مسجد، ساختمانهای مسکونی و... به وسیله آجر در ایران ساخته شدهاند.
آجر به خشتهایی گفته میشود که احکام یا فرامین دولتی بر روی آن نوشته میشد (حک میگردید) و به وسیله پختن این خشتها، نوشتهها را بر روی آن پایدار میکردند. مشخص نیست که آجر برای اولین بار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؛ گمان میرود انسانهای اولیه با مشاهده پخته شدن گل مجاور اجاقهای خود و دیدن اینکه گل پخته شده سختتر از کلوخههای کنار خود میگردید پی به خواص و روش تهیه آجر برده باشند.
دیوارها یکی از متداول ترین عناصر قائم در ساختمانهای گوناگون هستند . مطابق تعریف ، اعضای سازه ای قائم با بعدی بزرگتر از ۳ برابر ضخامت ، دیوار نام دارند. دیوار عبارت است از یک ساختار ممتد، یکپارچه، محکم و استوار که از جنس آجر، سنگ، بتن، چوب یا فلز و غیره باشد، که ضخامت آن در مقایسه با طول و ارتفاع نازک می باشد، دیوارها معمولا به عنوان مجزا کننده فضاها از یکدیگر به صورت اجزا یا اتاقها عمل می کنند یا به عنوان محافظ یک فضا هستند.علاوه بر این، این ساختار های عمودی، انتقال دهنده بار ساختمان به زمین می باشند.
* ►انواع آجر غیر رسی و اشکال آن ► آجر جوش آجر خاص در صنعت سفال پزی است که در کشورهای صنعتی دارای اهمیت ویزه ای است از این آجر برای نماسازی ساختمان ها فرش کف پیاده روها پوشش بدنه و کف آبروها و مجراهای فاضلاب و تونل ها و ساختن دودکش ها فرش کف کارخانه ها انبارهای کشاورزی و سالن های دامداری پرورش طیور استخر های صنعتی و جز اینها استفاده می شود.
در حال حاضر با توجه به بالا رفتن تراکم جمعیت و ساخت بناهای چندین طبقه استفاده از آجر در اسکلت این نوع ساختمانها مقدور نیست و از اسکلتهای فلزی یا بتنی استفاده میشود؛ ولی از آجر برای نماسازی استفاده میشود و یا در قسمتی از سالن و سایر فضاها آجر را بطور نمایان بکار میبرند. ریشهٔ واژهٔ آجُر (که در افغانستان زاو گفته میشود) که در فارسی آجور و آگور هم میگویند نامعلوم است. در زبان اکدی به صورت agurru، در آرامی به صورت اَگّور، در عربی به صورت آجرّ، و در ارمنی باستان به صورت آگور ثبت شده است.
آجر دستی (فشاری) هفت هزار سال است که با دستان هنرمند قشر زحمتکش شکل گرفته ومستحکم کننده وزیبا ساز کاخها، عبادتگاهها، مدرسهها، مسجدها وساختمانها بوده است اما امروزه این صنعت دستی هزاران ساله آخرین نفسهای خود را میکشد در توسعه شهری تهران از کورههای آجر دستی حوالی میدان شوش، جاده ری قدیم و هاشمآباد هیچ اثری بجای نمانده است اما درمحمود آباد هنوز تعداد ۳۰ میل دودکش آجری از کورههای آجردستی که طول بعضی ازآنها تا ۳۰۰ متر میرسد و از سال ۱۳۵۶ برای همیشه خاموش شدهاند هنوزپابرجا است. در اوایل جنگ ایران و عراق هواپیماهای عراق چندباربجای پالایشگاه تهران این دودکشها را هدف قرار دادند. قبل از برقی شدن این کورهها میلههای آجری مرتفع کار تهویه و دودکش را انجام میدادند. تهران با ساختمانهای قدیمی و آثار تاریخی خودهم هویتی سنتی وهم بسیارمدرن دارد؛ شمسالعماره و دارالفنون، کاخ موزهها، مسجدهای تاریخی، ساختمانهای آجری منطقه حسنآباد، سردر باغ ملی، موزه ارتباطات و پست، ساختمان بانک صادرات، ساختمانهای آجری سبک ساسانی/هخامنشیموزه ایران باستان و وزارتخارجه، ساختمان ثبت واسناد، مدارس قدیمی، گنبد چهارسوق و بازار بزرگ، بازارچهها، کاروانسراها و ساختمان بسیاری از خانهها و مغازهها در بخشهای قدیمی شهر تهران؛ زیبایی و هویت خودرا مدیون همین آجرها هستند.
دست کم ۵۰۰۰ سال است که آجر ساخته شده از خاک رس به کار میرود. گویا اول بار، آن را برای ساختن شهرهایی در بینالنهرین و درهٔ سند در پاکستان به کار بردند.
در ابتدا، برای درست کردن آجر، مردم گل رس و کاه را، با لگد کردن آنها، مخلوط میکردند. آنگاه، مخلوط آماده شده را در قالبهای مستطیلی میریختند و در آفتاب میپختند. آجری که در آفتاب پخته شده بود نمیتوانست بدون کاه خودش را نگه دارد. سرانجام، مردم بابل، آشور و مصر باستان دریافتند که با گداختن رس تنها آجرهایی به دست میآید که محکم تر و در برابر هوا مقاومتر است.
پیشینه و ساخت آجر به سالهای باستان میرسد و به موجب مدارک موجود پیدایش و مصرف آجر پیش از تاریخ و هزاران سال قبل از آن بوده است. در ادوار باستان در کنارهٔ رودهای دجله و فرات و پس از طغیان آنها مقدار زیادی گل و لای بر سطح زمین رسوب میکرد. این رسوبات که دارای چسبندگی خاص بودند و پس از اینکه در اثر تابش خورشید آب گل و لای آنها تبخیر میشد ترکهایی به وجود میآمد که لای خشک به صورت مکعبهای نامنظم در میآمد به صورت ملات جهت دیوارهای گل چینهای در آن روزگار مصرف میشد. قابل توجه میباشد که اجاقهای چادرنشینهایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بودهاند در اثر نفوز آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت و در نتیجه آجر گردیده است. در سالهای بعد همزمان در ساخت برج بابل خشت زدن و پختن آجر به وسیلهٔ بابلیها ابداع شد و به همین دلیل نام آجر که یک واژهٔ بابلی است در اغلب زبانها به همین نام مشهور شده است. پس از این مرحله به وسیلهٔ کلدانیها پخت آجر به تکامل رسید و با پیدایش آجر تحولی در ساختمان بناها که تا آن روزگار خشتی و گلی بودند به وجود آمد. در نتیجه این امر سبب آغاز بناهای مستحکم و آجری گردید. آجرهای اولیه بدون قالب و نظیر بالش ساخته می شده است. در دوره ارزشمند معماری سلجوقی از آجر به عنوان مصالح اصلی برای کلیه بناهایی چون کاروانسراها، آب انبارها، بناهای شاهی، بناهای عمومی، مساجد، برج مقبرهها، میل مقبرهها، میلهای بلند مساجد و مواردی دیگر سبب اسکلت سازی اصولی آنها شده و ضمناً برای نماسازی نیز از آجر به شکل آمود (پوشش جدا از اسکلت) و یا پیوند و ترکیب با استخوان بندی بنا عظمتی از حسن سلیقه و خلاقیت در هنر آجرکاری به وجود آمده است. به طوری که در آثار پراکنده و فراوان کشور در این دوره شاهد هنرآفرینیهای بسیار شگرف در هنر آجرکاری میباشیم. تا جایی که در دو برج خرقان قزوین بیش از سی نوع آجرکاری همراه با طاق نماسازیهای بسیار زیبا و خطهای آجری کوفی برجسته و در مسجد جامع اصفهان نزدیک به ۳۷۵ طاق پوش در انواع گوناگون که قسمت اعظم آن از دوره سلجوقی است. در این دوره ارزشمند معماری شاهد به وجود آمدن زیباترین نقوش در انواع گل چینهای آجری، گره آجری، خطهای کوفی آجری برگردونهٔ میلهای بلند مساجدی چون میل مسجد دامغان با ۲۶متر ارتفاع، میل منار چند وجهی مسجد نائین با حدود ۳۰متر ارتفاع و میل منار ساربان با۴۸متر ارتفاع و بالاخره میل بی همتای مسجد علی که قبلاً میل مسجد سنجریه بوده است با ارتفاعی حدود ۵۲ متر بوده که بعدها بر اثر زلزله قسمتی از سر آن فروریخته و امروزه حدود ۴۲متر ارتفاع دارد.
هنر آجرکاری دوره ایلخانی
در این دوره پوششهای طاقی آجری وارد تحول گسترده از تکنیک و اجرا شده تا جایی که شاهد به وجود آمدن گنبد بسیار چشم گیر و خوش فرم هندسی سلطانیه با قطری حدود ۴۰/۲۵ سانتیمتر و ارتفاع ۵۰متر از سطح زمین در اجرای بسیار استثنایی صندوقهای میباشیم. ساخت این گنبد بر روی بسیاری از گنبد کلیساهای اروپا به خصوص گنبد کلیسای سانتاماریا دلفوره در فلورانس که حدود صدسال بعد از گنبد سلطانیه ساخته شده است اثر مستقیم گذارده است. همچنین در این دوره هنر آجرکاری وارد مرحلهای بسیارجالب از گوشه سازیهای گنبد خانهها در حالت خاص پتکانه، مقرنس شده، آن هم با نقش انواع گلچینهای خفته و راسته و جناقی آجری و یا تلفیق آجر و کاشی زینت بخش این گونه اجراهای شگرف میگردد. از میان آثار فراوان آجری این دوره میتوان به پتکانه سازیهای گلچین دار مسجد ورامین و مسجد کبیر یزد و همچنین کاربرد مقرنسچههای آجری در محراب صفه شاگرد در مسجد جامع اصفهان اشاره کرد. در این زمان شاهد به وجود آمدن نوعی آجرهای مهری کوچک به اندازهٔ کلوک و دو قدی یعنی حدود ۵*۵ و ۵*۱۰سانتیمتر با حک نام جلال الله و نقوش گره میباشیم که در بین رجهای آجر سبب شکل دهی و تزئین استثنایی در آجرکاریهایی چون ازارههای راهرو ارتباطی مسجد
فرمت فایل دانلودی: .rar فرمت فایل اصلی: rar تعداد صفحات: 105 حجم فایل: 14125 قیمت: 5000 تومان
بخشی از متن: پاورپوینت بسیار عالی در مورد پرورش و نگهداری از اردک این اسلاید شامل مباحث زیر است :
خصوصیات کلی اردک تفاوت نام اردک و مرغابی طبقه بندی علمی اردک تغذیه اردک محل زندگی اردک
ساختمان لانه بهار خواب نور لانه عکس هایی از لانه اردک اندام های اردک نحوه تشخیص جنسیت اردک ها علت لک های روی نوک اردک ها چیست؟ انتخاب همسر و جفت گیری در اردک ها نژاد های اردک نکته هایی در مورد نگهداری از جوجه اردک جمع آوری و نگهداری از تخم اردک جوجه کشی
فرمت فایل دانلودی: .rar فرمت فایل اصلی: rar تعداد صفحات: 500 حجم فایل: 19170 قیمت: 5000 تومان
بخشی از متن: کتابی بینهایت مفید برای کسانی که می خواهند ذهنیت میلیاردی داشته باشند و به سوی پولدار شدن پیش بروند .
این کتاب شامل فصل های زیر می باشد :
فصل 1 :ایده هایی برای کسب ثروت فصل 2 : داستان موفقیت میلیاردرهای ایران و جهان فصل 3 : چند مطلب سودمند برای ایجاد ذهنیت میلیاردری فصل 4 :میلیاردر ها چه طور زندگی می کنند؟ فصل 5 :تفاوت های بین فقرا و ثروتمندان فصل 6 :استفاده از قانون راز در کسب ثروت فصل 7 :معرفی کتاب های مفید برای ثروتمند شدن فصل 8 :چند عکس برای افزایش انگیزه شما
فرمت فایل دانلودی: .ppt فرمت فایل اصلی: ppt تعداد صفحات: 40 حجم فایل: 6684 قیمت: 16500 تومان
بخشی از متن: کامل ترین روشهای فراهم کردن فضای عبادی و دینی در خانواده که بسیار مناسب برای خانواده های دغدغه مند هستند فهرست کلی مفهوم تربیت تربیت دینی اهمیت تربیت دینی هدف غایی تربیت دینی (اسلامی) راهکارهای مؤثر برای احیای نماز در خانواده عوامل مؤثر در جذب کودک و نوجوان به مسجد تأثیرات منفی فضای مجازی و تربیت دینی خانوادهها علل ترک نماز در خانواده عوامل کلی ترک نماز نکات قابل توجه در مورد نماز استفاده از گرایشات آرمان گرایانه جوانان در جهت دهى آنان به واقع گرایى علت ناکامی در تربیت دینی کودکان وظایف اساسی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان
... عوامل محیطی(مهم ترین نقش) محیط، در ایجاد انگیزه برای نماز خواندن کودکان بسیار ،بسیار،بسیار مؤثر است. دعوت پدر و مادر به شرکت در نماز جماعت، به خصوص به همراه دوستان و هم سالان، این بستر را برای ترغیب آن ها به نماز فراهم میکند. پدرم اول خودت به مسجد برو بعدم با اتفاق همسرت و بعدش هم به اتفاق فرزندانتان... پدرم با اخلاق و زبان نرم به مسجد دعوت کن ... اهل بیت علیهم السّلام، در خانه عبادتگاه داشتند و و فرزندانشان را با خود به این محلّ عبادت میبردند؛ در واقع این نکته بیانگر این است که الگوهای رفتاری در خانه نیز بچّه ها را به نماز خواندن ترغیب میکند. ۲) ارتباطات کلامی بچّه ها در مقابلِ دعوا، تندی و تنبیه برای انجام کاری، از خود مقاومت نشان میدهند. برای ترغیب کودکان به نماز، والدین باید با آنها به ملاطفت برخورد کرده و ارتباط کلامی خوب برقرارکنند. اجبار کار را بدتر می کند.می توانی مثلا بین فرزندانت مسابقه قرار دهی و هرکدام مثلا چند سوره حفظ کند یا نماز بخواند یا در کارهای فرهنگی مسجد شرکت کند یا... یه جایزه بهشون بده و این کار را چند بار تکرار کن ... نکته : پدر و مادر عزیز همیشه اول وقت نماز بخوان . بگذار بچه ها از رفتار شما الگو بگیرند و...