خرید، فروش و بازاریابی فایل های قابل دانلود. مرجع بزرگ دانلود پاورپوینت، جزوه درسی و انواع فایل های دانلودی نفیس فایل فروشگاه ساز رایگان فایل با قابلیت فروشگاه فایل و خرید و فروش فایل و محصولات دانلودی همراه با سیستم همکاری در فروش فایل است.
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 35 حجم فایل: 118 قیمت: 5500 تومان
بخشی از متن: این پاورپوینت در مورد اوراق بهادار قابل تبدیل و حق خرید سهام در مدیریت مالی در 35 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل: اوراق بهادار قابل تبدیل و حق خرید سهام در مدیریت مالی،اوراق بهادار قابل تبدیل،ارزشیابی اوراق بهادار قابل تبدیل،مدیریت مالی،اوراق قرضه قابل تبدیل، و...ومنابع می باشد
قسمتی از متن
سهام عادی ؛ اوراق قرضه وسهام ممتاز از جمله اوراق بهاداری است که برای تامین سرمایه بلند مدت شرکتها استفاده می شود.
اوراق بهادار قابل تبدیل وحق خرید سهام بد یل هایی برای این سه ابزار هستند. از ویژگی های این بدیل ها قابلیت تبدیل آنها به سهام عادی شرکت می باشد
در پایان این فصل باید :
1- قیمت تبدیل و نسبت تبدیل را با ذکر مثال توضیح دهد. 2- با در اختیار داشتن اطلاعات لازم ؛ارزش سرمایه گذاری اوراق بهادار قابل تبدیل ؛نسبت وارزش تبدیل را محاسبه وآنرا با ارزش بازار اوراق بهادار قابل تبدیل وجایزه تبدیل مقایسه کنید ومنحنی مربوط به آن را بکشید . اوراق بهادار قابل تبدیل یکی از ابزارهای مالی متداول و فراگیر، اوراق بهاداری هستند که تحت شرایط خاصی قابل تبدیل به یکی دیگر از اوراق بهادار همان شرکت میباشند. نمونه بارز این نوع اوراق، شامل اوراق قرضه یا سهام ممتازی است که قابل تبدیل به تعداد تعیینشدهای سهام عادی میباشد. معمولاً هیچ وجه نقدی مبادله نمیشود، اوراق بهادار قبلی دریافت شده و در مقابل، تعداد مشخصی از اوراق بهادار جدید منتشر میشود. هر از چند گاهی، سهام ممتاز قابل تبدیل منتشر میشود. البته آثار مالیاتی، این اوراق را، همانند سایر انواع سهام ممتاز، ابتدا برای سرمایهگذاران همان شرکت جذاب میکند. برای سایر سرمایهگذاران، اوراق قرضه قابل تبدیل از جذابیت بیشتری برخوردار است.
اگر یکی از اوراق قرضهای که دارای ارزش اسمی ۱۰۰۰ دلاری میباشد، قابل تبدیل به ۲۰ سهم عادی باشد، نسبت تبدیل، بیست میباشد. قیمت تبدیل نیز ۵۰ دلار (۲۰÷۱۰۰۰) میباشد، چرا که در واقع ۵۰ دلار از قیمت اسمی اوراق قرضه باید داده شود تا یک سهم عادی بهدست آید. ارزش تبدیل نیز که عبارت است از حاصلضرب نسبت تبدیل در قیمت روز سهام مبلغی است که در صورت تبدیل اوراق بهادار، حاصل خواهد شد نه نسبت تبدیل و نه قیمت تبدیل، هیچیک تحت تأثیر تغییرات ارزش بازار اوراق قرضه مذکور واقع نمیشوند.
نسبت تبدیل معمولاً بهنحوی تعیین میشود که فرایند تبدیل اوراق بهادار به سهام عادی جذاب نباشد، مگر اینکه قیمت سهام مذکور بهطور قابل توجهی نسبت به قیمت آن در زمان انتشار اوراق قابل تبدیل، افزایش یابد. این مسئله شبیه قاعده عمومی است که در مورد تعیین قیمت اعمال وارانت بکار گرفته میشود.
اوراق بهادار قابل تبدیلی که دارای پیچیدگی بیشتری میباشند نیز در بازارهای مالی یافت میشوند. برخی از این اوراق تنها پس از یک دوره انتظار ابتدایی، قابل تبدیل هستند. برخی از آنها تا تاریخ سررسید قابل تبدیل هستند. در حالیکه برخی دیگر فقط برای دوره کوتاهی قابل تبدیل میباشند. بعضاً قابل تبدیل به مجموعهای از دو یا چند نوع اوراق بهادار متفاوت میباشند، بعضی نیز مستلزم پرداخت نقدی اضافی در قبال تبدیل میباشند.
اوراق قرضه اوراق قابل معاملهای است که نشاندهنده مبلغی وام با
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: doc تعداد صفحات: 14 حجم فایل: 72 قیمت: 2500 تومان
بخشی از متن: عنوان مقاله: زندگینامه توماس ادیسون قالب فایل: WORD
فهرست مطالب: مقدمه 1. دوران طفولیت و نوجوانی 2. سالهای میانه نخستین پلههای ترقی منلو پارک گرامافون لامپ الکتریکی عصر الکتریسیته شیوهٔ ادیسون سینما 3. سالهای پایانی منبع
* در بخشی از ابتدای مقاله چنین می خوانیم:
مقدمه توماس الوا ادیسون (۱۱ فوریه ۱۸۴۷ - ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱) مخترع و بازرگانی آمریکایی بود. او وسایل متعددی را طراحی یا کامل کرد که مهمترین و معروفترین آنها لامپ الکتریکی است.
ادیسون در طول حیات علمی خویش توانست ۲۵۰۰ امتیاز اختراع را در ایالات متحدهٔ آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان به نام خود ثبت کند که رقمی حیرتانگیز و باورنکردنی به نظر میرسد. واقعیت این است که بیشتر اختراعات وی تکمیل شدهٔ کارهای دانشمندان پیشین بودند و ادیسون کارمندان و متخصصان پرشماری در کنار خود داشت که در پیشبرد تحقیقات و به سرانجام رسانیدن نوآوریهایش یاریش میکردند. دهنی ذغالی تلفن،ماشین تکثیر، میکروفن، گرامافون، دیکتافون، کینتوسکوپ (نوعی دستگاه نمایش فیلم)، دینام موتور و لاستیک مصنوعی از جمله مواد و وسایلی هستند که بدست ادیسون و همکارانش ابداع یا اصلاح شدند.
ادیسون از اولین مخترعانی بود که توانست با موفقیت بسیاری از اختراعات خود را به تولید انبوه برساند.
1. دوران طفولیت و نوجوانی
توماس ادیسون در شهر میلان ایالت اوهایو متولد شد و سالهای کودکی را در پورتهِرون میشیگان بسر برد.«آل» بیش از یک سال نتوانست به مدرسه برود و دوران نوجوانی را با کارهایی چون فروختن ساندویچ و آبنبات در کنار ریل قطار و یا سبزی فروشی گذراند. او که برای فروش اجناس خود مرتباً با ترن میان پورتهرون و دیترویت در رفت و آمد بود، توانست از شرکت راهآهن نمایندگی توزیع یک روزنامهٔ دیترویتی را بدست آورد. با پسانداز پول حاصل از فروش روزنامه، آل توانست یک ماشین چاپ دست دوم خریداری کند. او دستگاهش را در یک واگن بارکشی نصب کرد و در سن پانزده سالگی اولین شمارهی روزنامهٔ خود را با نام «ویکلی هرالد» منتشر ساخت. این نشریه که تمام کارهایش را ادیسون خود انجام میداد، نخستین و تنها روزنامهای بود که در یک قطار در حال حرکت حروفچینی و چاپ میشد.
در سال ۱۸۶۲ م. وی اتفاقاً با تلگراف که در آن زمان وسیلهٔ نوظهوری بود آشنا شد و با وجود کمشنوایی چندی بعد توانست در ادارهٔ راهآهن بهعنوان تلگرافچی شغلی برای خود بیابد و با تمرین زیاد یکی از چابک دستترین مأموران تلگراف در آمریکا شود.
ادیسون هنگامی که فقط بیست و یک سال داشت، اولین اختراع خود را که یک دستگاه الکتریکی شمارش آراء بود عرضه کرد. آن دستگاه فروش نرفت و او تصمیم گرفت که دیگر تا احتیاج و تقاضای عامه ایجاب نکند به فکر اختراع دیگری نیافتد .
2. سالهای میانه
نخستین پلههای ترقی:
در سال ۱۸۶۹ م. ادیسون که ادارهٔ راهآهن را ترک کرده بود، بهعنوان سرپرست فنی به استخدام یک مؤسسهٔ صرافی بزرگ در نیویورک در آمد. در این مقام او توانست نخستین اختراع موفقش را که نوعی تلگراف چاپی بود، به نام خود ثبت کند. تلگراف ادیسون برخلاف انواع رایج که علائم مورس را به صورت صداهای کوتاه و کشیده به گوش اپراتور میرسانیدند، آنها را به شکل خط و نقطه بر روی نوار کاغذی چاپ میکرد. او حق امتیاز اختراعش را در مقابل چهل هزار دلار به مدیر صرافخانه واگذار کرد و با پول آن در شهر نیوآرک ایالت نیوجرسی یک کارگاه تحقیقاتی برای خود برپا نمود. در محل جدید او علاوه بر تکمیل لوازم جانبی تلگراف، یک سامانهٔ پیشرفتهٔ نمایشگر اطلاعات بورس را طراحی کرد که سود هنگفتی از آن حاصل آمد....
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: ppsx تعداد صفحات: 17 حجم فایل: 10471 قیمت: 4000 تومان
بخشی از متن: پاورپوینت آموزش درس بیست و دو ، کتاب مطالعات اجتماعی پایه پنجم ابتدایی (بازسازی ویرانه ها) ، تشکیل شده از 17 اسلاید گوناگون، جهت تدریس در کلاس هوشمند توسط معلم کلاس پنجم طراحی شده است.
تهیه این فایل آموزشی برای مرور درس در منزل توسط دانش آموزان و همچنین کسب آمادگی لازم قبل از تدریس برای همکاران محترم توصیه می گردد .
متن ها و آموزش های ارائه شده در این پاورپوینت کاملاً با متن درس 22 کتاب مطالعات اجتماعی کلاس پنجم ابتدایی مطابقت دارد.
دانش آموزان عزیز با مشاهده ی این محتوای آموزشی با مفاهیمی مانند: روش حکومت جانشینان چنگیز و تیمور، وزیران ایرانی، رونق معماری و هنر در دوران مغول و تیموری و شاعران و دانشمندان مشهور دوران حکومت مغول ها و تیموریان آشنا می شوند.
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 160 حجم فایل: 354 قیمت: 7000 تومان
بخشی از متن: این پاورپوینت در مورد اجـــاره دارائیهــا در مدیریت مالی در 160 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل:اجـــاره دارائیهــا در مدیریت مالی،اجاره داراییها،مدیریت مالی،انواع اجاره،اجاره عملیاتی،اجاره مالی،فروش و اجاره ی دارایی ،اجاره با اهرم مالی ،حسابداری اجاره ،تحلیل اجاره یا خرید و...ومنابع می باشد
قسمتی از متن:
برای استفاده از دارایی در مقابل پرداخت اجاره در فواصل زمانی معین است تا قبل از سال 1960 تعداد معدودی از دارایی ها اجاره داده می شد. اما در سالهای اخیر حجم و طیف دارایی های اجاره ای افزایش قابل توجهی یافته است. علاوه براجاره دارائیهایی مانند کامپیوتر ،لوازم اداری ، وسیله حمل و نقل و ماشین آلات ، هر نوع دارایی که قابل خرید باشد . عملاً قابل اجاره کردن نیز هست . اجاره قراردادی بین مالک دارایی ( موجر ) و طرف وی ( مستاجر ) هر قرارداد اجراه ، دو طرف دارد : موجر و مستاجر . اگر مالک برای خرید دارایی به منابع مالی نیاز داشته باشد ، باید این منابع را وام بگیرد. در حال حاضر تجهیزات پزشکی و ابزارهای کنترل آلودگی نیز اجاره داده می شوند. در ایلات متحده ی آمریکا ، در حدود تجهیزات جدید واجد های تولیدی اجاره ای است. هر نوع دارایی که قابل خرید باشد ، قابل اجاره کردن نیز هست . قرارداد اجاره دارای دو طرف موجر و مستاجر است. n
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 179 حجم فایل: 302 قیمت: 8000 تومان
بخشی از متن: این پاورپوینت در مورد تامین مالی میان مدت و بلند مدت درمدیریت مالی در179 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل:تامین مالی میان مدت و بلند مدت درمدیریت مالی،تامین مالی میان مدت و بلند مدت،اوراق بهادار،سود،سرمایه گذاری،فروش سهام به بانک سرمایه گذاری ،قانون مربوط به کارگزاران،مقررات عرضه سهام به عموم و...ومنابع می باشد
سمتی از متن:
اگر شرکتی برای خرید دارایهای جدید یا باز پرداخت بدهیهای سر رسید شده خود به منابع مالی نیاز داشته باشد ، مدیر مالی باید منبع تامین مالی را انتخاب کند مدیر مالی می تواند نیاز شرکت را از محل وام ، سهام ممتاز سهام عادی یا سود انباشته تامین کند . در اینجا لازم است به جنبه های فنی تصمیم یاد شده و فرآیند تامین منابع مالی توجه بیشتر و دقیقتر شود . . بنابر این هدف کلی فصل عبارت است از : فرا گیری جنبه های فنی تامین مالی از طریق اوراق قرضه با سر رسید بیش از یک سال و انتشار سهام بنابر این هدف کلی فصل عبارت است از : فرا گیری جنبه های فنی تامین مالی از طریق اوراق قرضه با سر رسید بیش از یک سال و انتشار سهام
برای دستیابی به اهداف آموزشی کلی ، باید به هدفهای رفتاری دست یافت بنابراین انتظار می رود که دانشجویان در پایان فصل قادر به دستیابی به این اهداف باشند . برای دستیابی به اهداف آموزشی کلی ، باید به هدفهای رفتاری دست یافت بنابراین انتظار می رود که دانشجویان در پایان فصل قادر به دستیابی به این اهداف باشند .
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: PPTX تعداد صفحات: 44 حجم فایل: 4012 قیمت: 14900 تومان
بخشی از متن: توضیحات: فایل پاورپوینت کیفیت فضاهای آموزشی(طراحی فضاهای آموزشی)، در حجم 44 اسلاید قابل ویرایش ، همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن: کیفیت فضاهای آموزشی یعنی: تحلیل و بررسی بخشهای آموزشی و چگونگی طراحی فضاهای موردنیاز در مراکز و مجتمع های آموزشی با ضوابط و استانداردهای کلی بخشها و فضاهای آموزشی.
فضاهای آموزشی شامل: 1)بخش آموزشی 2)بخش اداری 3)بخش پژوهشی 4)بخش رفاهی و خدماتی در طراحی فضاهای آموزشی دو مورد اساسی وجود دارد که نقش بسیار مهمی را در چگونگی طراحی این فضاها بازی می کند و آن دو مورد که یکی جنسیت افراد استفاده کننده از فضا و دیگری مقطع تحصیلی افراد استفاده کننده می باشد اصول کلی فکر یک طراح را برای طراحی مشخص می کند
فضاهایی که در یک فضای آموزش باید مورد استفاده قرار گیردند عبارتند از : بخش های آموزشی شامل :کلاس های درس – کارگاه–آزمایشگاه–سالن سخنرانی یا همایش– کتابخانه–سالن سمعی و بصری-نمازخانه می باشد. و...
فهرست مطالب: مقدمه فضاهای آموزشی بخش آموزشی بخش اداری بخش پژوهشی بخش رفاهی و خدماتی تصاویری از فضاهای آموزشی تصاویری از فضاهای اداری طراحی فضاهای آموزشی کتابخانه آیین کار ایمنی در و پنجره های مدارس سوال کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی 85 سوال کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی ارشد 76 آیین کار ایمنی کریدورها و راهروهای مدارس آیین کار اصول جانمایی , طراحی و بهداشتی در توالت , دستشویی و آبخوری مدارس ضمیمه طراحی روابط طراحی ساختمانهای آموزشی تهویه هوای طبیعی،استفاده از مصالح با دوام و سیستمهایی با بازده انرژی بالا مشخصات و ویژگیهایی با استحکام بالا مشخصات پلان هنرستان معماری اصول و ضوابط مکان یابی مراکز آموزشی
این فایل با فرمت پاورپوینت در 44 اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: PPTX تعداد صفحات: 104 حجم فایل: 9198 قیمت: 25000 تومان
بخشی از متن: توضیحات: پاورپوینت آشنایی با ابزارآلات ساختمانی ، در حجم 104 اسلاید قابل ویرایش با افکت مناسب جهت ارائه کلاسی، همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن: بیل که در زبان پهلوی نیز به همین شکل بوده است، ابزاری است با دستهای بلند بیشتر از جنس چوب و تیغهای پهن که در انتهای دسته آن قرار دارد. از این ابزار برای کندن زمین یا برداشتن گل و خاک سود میبرند و بسته به کاربرد، ریخت آن نیز دگرش مییابد. گونه کوچکتر آن را بیلچهمیگویند وبیشتر برای کاشت گل استفاده میشود. بیل سایز 3 برای مصارف ساختمانی و کارهای سنگین تر به دلیل بزرگتر بودن و قابلیت جابجایی مواد بیشتر در داخل سر بیل مورد استفاده قرار می گیرد . فرغون یا فرقون یا چرخ دستی وسیله نقلیه دستی است که معمولاً دارای یک چرخ است و توسط یک نفر و بهوسیله دو دسته کوچک که بههمین منظور در آن تعبیه شده، هدایت میشود. فرغون به شکلی طراحی شدهاست که وزن بار بین چرخ و فردی که آن را هدایت میکند تقسیم شود و این کار باعث میشود فرد بتواند بارهای بسیار بزرگ و سنگینی را که خودش به تنهایی قادر به حمل آن نیست حمل کند. این وسیله معمولاً در صنعت ساختمانسازی و باغبانی و کشاورزی استفاده میشوند. معمولاً گنجایش فرغونها ۱۷۰ کیلوگرم است. و...
فهرست مطالب: بیل فرغون الک استانبولی بنایی سطل بنایی کمچه بنایی ملاقه بنایی ماله بنایی تراز شاقول شیلنگ تراز گونیای بنایی متر ریسمانکار بنایی شمشه قلم بنایی کلنگ پتک چکش تیشه کاشیبر سرامیک بر کاردک لیسه تخته بتونه فرچه کفشویی یا فرچه ساب نردبان دریل مته قرقره بالابر ساختمانی آچار انبر دم باریک سیم چین پیچ گوشتی اره کمان اره آهن بر دستگاه اره پروفیل بر دستگاه جوشکاری الکترود جوشکاری پیستوله رنگ پمپ آب تگری پاش دیلم قیچی دستگاه خم و برش میلگرد دستگاه فرز انواع عینک صنعتی ماشین های سنگ سمباده ماشین های تراش ماشین چند کاره ماشین خراطی ماشین خراطی ماشین پرس ماشین کام و زبانهدرآر
این فایل با فرمت پاورپوینت در 104 اسلاید قابل ویرایش با افکت مناسب جهت ارائه کلاسی تهیه شده است.
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: PPTX تعداد صفحات: 27 حجم فایل: 5776 قیمت: 12900 تومان
بخشی از متن: توضیحات: فایل پاورپوینت معرفی و مقایسه بازار سنتی تبریز با بازار قدیمی گرگان(مقایسه بازار در اقلیم سرد با بازار در اقلیم معتدل و مرطوب)،در حجم 27 اسلاید قابل ویرایش با افکت مناسب جهت ارائه کلاسی ، همراه با یک هدیه ویژه.
بخشی از متن: تفاوت فیزیکی در بازارهای شهرهای سنتی ایران متاثر از ویژگیهای اقلیمی و محیطی هر منطقه بوده که این امر در نوع مصالح وفرمهای به کار گرفته شده در ساخت بازارهای هر منطقه مشهود می باشد اما از لحاظ ویژگیهای فضایی و کارکرد هر فضا در بازارها (عناصر تشکیل دهنده بازار ) وجه تشابهاتی در نقاط مختلف وجود دارد که می توان به راسته ، سرا ، تیمچه و قیصریه اشاره نمود . ما قصد داریم تفاوت های فیزیکی در بازار با اقلیم سرد را با بازار در اقلیم معتدل و مرطوب بررسی کنیم بنابراین از معرفی عناصر تشکیل دهنده بازارها صرف نظر می کنیم. و...
فهرست مطالب: مقدمه بخش اول: بازار سنتی تبریز معرفی بازار دسترسیها معماری بازار نقشه ها بخش دوم: بازار قدیمی گرگان یا بازار نعلبندان معرفی بازار دسترسیها بناهای مهم و تاریخی داخل بازار نعلبندان نقشه پلان ویژگی معماری بازار و وجه تسمیه بخش سوم:تفاوت های اساسی بازارها در اقلیم سرد با بازارهای اقلیم معتدل و مرطوب شکل بازار شناخت مصالح بکار رفته ورودی بازارها
این فایل با فرمت پاورپوینت در 27 اسلاید قابل ویرایش با افکت مناسب جهت ارائه های کلاسی تهیه شده است.
هدیه محصول: فایل WORD مجموعه تاریخی بازار زنجان(5 صفحه)
فرمت فایل دانلودی: .zip فرمت فایل اصلی: pptx تعداد صفحات: 40 حجم فایل: 153 قیمت: 6000 تومان
بخشی از متن: این پاورپوینت در مورد تامین مالی کوتاه مدت در مدیریت مالی در 40 اسلاید کامل با افکت مناسب و شامل: بررسی تکنیکهای کمی تجزیه و تحلیل سیستم ها ،بررسی تکنیکهای کمی،روشهای برنامه ریزی شبکه ای ،روش ارزیابی و بازنگری برنامه ،علائم مورد استفاده در پرت ،مراحل روش پرت ،گامهای تحلیل زمانی شبکه ،تجزیه و تحلیل و طراحی سیستمها، و...ومنابع می باشد
قسمتی از متن:
روشهای برنامه ریزی شبکه ای
1- روش ارزیابی و بازنگری برنامه (پرت)
2- روش مسیر بحرانی (سی پی ام )
3- روش ترسیم شبکه بر مبنای فعالیتهای مورد نیاز قبلی یا روش ترسیمی پیش نیازها( پی دی ام)
کار سنجی یکی از تکنیکهای مطالعه کار است که به منظور افزایش ثمر بخشی سازمانی انجام می گیرد و عبارت است از بکار گیری روشهایی برای تعیین زمان انجام کار معین به وسیله یک فرد واجد شرایط در سطحی قابل قبول .
سیستم و نگرش سیستمی
سازمان عبارت است از دسته بندی و گروه بندی افراد در قالب های نظام یافته به گونه ای که مساعی هماهنگ شده ی آن ها در یک محیط متغیر به صورت وسیله ای برای نیل به هدف های سازمانی در آید.
سازمان یک نهاد اجتماعی است که دارای هدف بوده و سیستمی است که به سبب داشتن یک ساختار آگاهانه فعالیت های خاصی را انجام می دهد و دارای مرزهای شناخته شده ای می باشد.
سازمان عبارت است از فرآیندی نظام یافته از روابط متقابل افراد برای دست یافت به هدف های معین
اصولاً هر شیء یا پدیدهای که به نوعی دارای حیات و چرخه باشد، سیستم نامیده میشود. استفاده از روش سیستم به عنوان یک روش بهتر برای درک تمام پدیدهها شناخته شده است. این ایده در سال 1937 به وسیلهی «لودویک وون برتالانفی» یک زیستشناس آلمانی ارایه شد. وی نام «نظریهی عمومی سیستمها» را به یک نظم جدید برای فرموله کردن قواعدی که در سیستم به صورت کلی به کار میرود اطلاق نمود. سه حرکت فکری ساختارنگری، سیبرنتیک و نظریهی اطلاعات موجب گسترش و توسعه نگرش سیستمی شدند. ساختارنگری در زبانشناسی، مردمشناسی و روانشناسی بسیار مطرح است. کلمه سیبرنتیک به معنای هدایت یک کشتی و معنای مجازی آن عمل رهبری یا حکومت کردن است. روششناختی سیبرنتیک به جای تأکید بر علت، هدف را در نظر میگیرد. سیبرنتیک هر چیزی را با ماشین همانندسازی میکند و از یک جنبه به عنوان علم ماشین در نظر گرفته میشود.
از دیدگاه سیبرنتیک برای شناخت ماشینها باید ساختار و موقعیت درونی ماشین در هر لحظه، کنشها و واکنشها با محیط و بالاخره تکامل ماشین در یک مدت زمان را مشخص کرد. برای این منظور باید اندام اثرپذیر از محیط خارج و اندام اثربخش ماشین به محیط خارج از آن را مشخص کرد. ممکن است خروجیها بر ورودیها مؤثر باشند. در واقع معلول ممکن است بر علت تأثیر بگذارد. در این صورت باید حلقهی بازخورد ماشین را مشخص کرد. در بازخورد مثبت واکنش در جهت کنش عمل میکند و در بازخورد منفی مکانیسم بر ضد اثرات دنیای خارج عمل میکند.
ــ تعریف سیستم
لفظ سیستم به مجموعهای از عناصر اطلاق میشود که ورودیهای مشخصی را دریافت نموده و سپس روی آنها پردازش انجام داده و در نهایت خروجیهای معینی را تولید میکند. سیستم مجموعهای است از چندین جزء وابسته به هم که در جهت حصول هدفهای خاص در تعامل با یکدیگر هستند.
در فرهنگ انگلیسی «آکسفورد» یک سیستم به عنوان مجموعه یا گروهی از اشیاء مرتبط یا غیرمرتبط، به نحوی که یک واحد پیچیده را تشکیل دهند و یا ترکیب کلی اجزاء که بر حسب طرح یا برنامهای نظام یافته باشد تعریف شده است. به همین ترتیب فرهنگ زبان انگلیسی «رندومهاس» این تعریف را برای سیستم ارایه داده است: «مجموعه منظم و قابل درکی از حقایق، اصول، نظریهها و امثال آنها در زمینهی خاصی از دانش یا اندیشه».
یک سیستم همواره دارای هدفی مشخص است و به صورت مجزا وجود ندارد. همانطور که هر سیستمی دارای سیتستمهای سادهتری میباشد، خود نیز زیرسیستمی از یک سیستم پیچیدهتر میباشد. یک سیستم با هدف خاص که در آن تقسیم کار، ارتباطات و کنترل وجود داشته باشد را «سازمان» گویند.
دیدگاه سیستمی، به نقل از کتاب «روابط صنعتی» بررسی پدیدهها از طریق در نظر گرفتن کل پدیده است. منظور از کل، مجموعهای است که از به هم پیوستگی یکسری اجزاء که کم و بیش با هم مرتبط هستند و کلیت پدیده را به وجود میآورند میباشد. به طوری که مشهود است این نحوه دید، سنتز جدیدی است از روشهای قیاسی و استقرایی، که محاسن هر یک را داراست و فاقد عیوب هر دوی آنها است. توضیح اینکه در منطق سه نوع حجت وجود دارد: قیاس (Deduction)، استقراء (Induction) و تمثیل (Example). استقراء یعنی قریه به قریه گشتن و در منطق از جزء به کل رسیدن است و قیاس عکس آن.
از تعاریف فوق میتوان نتیجه گرفت که برای شناخت سیستمها در حالت کلی باید عناصر تشکیلدهنده و روابط بین آنها را شناخت. در دیدگاه سیستمی رابطهی بین دو جزء یا دو عنصر رابطهی علت و معلولی تنها نیست بلکه ممکن است عملی دو جانبه باشد. رابطهی تعاملی بین عناصر سیستم علاوه بر علت و معلول ممکن است رابطهی زمانی، رابطهی دو جانبه و رابطهی بازخوردی هم باشد. اصولاً بین عناصر سیستم باید تناسبی برقرار باشد.