مطالعات طراحی مـوزه رقص

مطالعات طراحی مـوزه رقص
فرمت فایل دانلودی: .zipفرمت فایل اصلی: DOC
تعداد صفحات: 139
حجم فایل: 718
قیمت: 20000 تومان
بخشی از متن:
توضیحات:
فایل ورد مطالعات طراحی مـوزه رقص، در حجم 139 صفحه آماده برای کمک به دانشجویان رشته معماری.
بخشی از متن:
آدمیان از نهاد خود و بر پایة سرشت طبیعی خویشتن، هنگام احساس شادی و خوشحالی فراوان، در اندمهای خود حرکت و جنبشی حس می کنند و بی اختیار به جست و خیز می پردازند و فریادها و قهقهها شادمانه از ته دل بر می کشند.
نه ما، نه نیاکان ما و نه آن آدمیان نخستین که دربن غارها می زیستند، هیچگاه از این یادگار ( عکس العمل) طبیعی و سرشتی، بی بهره نبودهایم ، و آدمیان در هر جا و در هر سان، بهنگام احساس خوشی و لذت فراوان به جنبش و چرخش و جست و خیز برخاستهاند.
گروهی از دانشمندان رشته مردم شناسی و دانشهای اجتماعی، همین جنبشها و جست وخیز های سرشتی و انفرادی را تبدیل به پایکوبی و دست افشانیهای موزون دسته جمعی و فریادهای ناشی از نشاط و سرور را تبدیل بآواز و سرود کرده است.
گرداوری محصول، آماده کردن و بدست آوردن فراوردههای گوناگون، همواره برای مردم ، چه شهر نشین و چه بیانگرد وحشی، از روزگاران بسیار باستان،دارای ارج فراوانی بوده و هست، و آدیمان نخستین و دورههای پیش از تاریخ ، بر بنیاد نیازها و چگونگی سرزمینهایی که در آنها بسر می بردهاند، چه شکار کنندگان ، چه کشاورزان ، در آن هنگام که شکاری کلان و فربه به چگ بر می داشند،آن چنان ، شادی و خوشی به تک تک افراد قبیله و خاندانها روی می اورد که همگی، خواه نخواه،بجست و خیز برخاسته، دست بدست یکدیگر داده، بگرد آنچه بدست آورده بودند ، به پایکوبی و دست افشانی می پرداختند، و در همین جست وخیزها و پایکوبیها همگانی بود که از یک نواختی جنبشها و جستن آنها «ضرب» و « وزن» ( ریتم) پدیدار گردیده،دوباره برای یکی ساختن جنبشها و پایکوبی ها بکار گفته شد.
ضرب و وزن را نخست با چپه زدن ( کف زدن) نواختن دستها به تن ورنها و کوبیدن دو چوب بیکدیگر و سراناجم با زدن کندههای توخالی و طبل و دهل، نگاهداشته،توالی و توازن دست افشانیها و پایکوبیها را حفظ می کردند.
با پدیداری « ریتم» رقص و پایکوبی، شامل جنبشهای موزونی شد که در آن اندامهای گوناگون تن آدمی، هم آهنگ با یکدیگر، بحرکت درآمده ، خواستها و هیجانهای ویژهای را بازگویی و حالهای روحی معینی را بیان می کردند، از این رو رقص و پایکوبی در میان مردمان باستانی و نوین، معنی و مفهوم و صورتهای گوناگونی از : ورزشی و جنگی، جذبهییو مذهبی، تقلیدی و نمایشی ، تفریحی و شهوانی، بخود گرفته و کم و بیش درمیان همه مردمان جهان این دوره های دگرگونی و تکامل را پشت سر نهاده است.
و...
فهرست مطالب:
مقدمه 1
فصل اول: آشنایی با رقص
1ـ1ـ مفهوم رقص 3
1ـ2ـ رقص و تمدن 3
1ـ3ـ رقص و فرهنگ 24
1ـ4ـ تاریخچه رقص در ایران 24
1ـ5ـ رقص و احساس آرامش 31
1ـ6ـ تاریخچه معماری و رقص 31
1ـ7ـ رقص و فنای 31
فصل سوم: آشنایی با موزه
3ـ1ـ تعریف موزه 60
3ـ2ـ تاریخچه موزه و موزه داری در ایران و جهان 62
3ـ3ـ آموزش در موزه ها 64
3ـ4ـ انواع موزه ها 67
3ـ5ـ سازمان و تشکیلات اداری موزه ها 73
3ـ6ـ معماری موزه ها 75
فصل چهارم: نمونه های موردی در ایران وجهان
4ـ1ـ معرفی نمونه های موردی در داخل کشور 79
4ـ2ـ معرفی نمونه های موردی در سایر کشورها 82
فصل پنجم: مطالعات جغرافیایی و تاریخی شیراز
5ـ1ـ ویژگی های جغرافیایی طبیعی و جمعیتی شهر شیراز 91
5ـ3ـ تاریخچه شیراز 94
5ـ4ـ جمع بندی 98
فصل ششم: برنامه ریزی فیزیکی و استانداردها
6ـ1ـ فضاهای نمایشی 101
6ـ2ـ فضاهای آموزشی و پژوهشی 103
6ـ3ـ بخش اداری 105
6ـ4ـ فضاهای خدماتی و فنی 105
6ـ5ـ فضای سبز موزه 111
6ـ6ـ دیاگرام کلی فضاهای تشکیل دهنده موزه 112
6ـ7ـ کلیاتی در زمینه طراحی موزه ها 113
6ـ8ـ معرفی بخش های موردنظر طرح 117
6ـ9ـ استاندارهای فضایی 122
6_10_ جدول فیزیکی کالبدی طرح
فصل هفتم: ایده های طراحی
7ـ1ـ ایده های طراحی 129
7_2_ معماری
7_3_ سازه
7_4_تاسیسات
منابع و مآخذ 136
این فایل با فرمت ورد در 139 صفحه جهت کمک به دانشجویان رشته معماری تهیه شده است.